Foto: no publiskiem avotiem
Savulaik neparastie “uzacu logi” palīdzēja pilotiem orientēties bez GPS, taču, attīstoties tehnoloģijām, tie ir kļuvuši lieki.
Vecākiem Boeing lidmašīnu modeļiem, īpaši agrīnajām 737 versijām, virs pilotu kabīnes bija raksturīgi slīpi paneļi – tā sauktie “uzacu logi”. Tie nebija dekoratīvs elements vai dizaineru joks – šie logi pildīja ļoti praktisku funkciju, raksta Supercar Blondie.
Kādam nolūkam kalpoja “uzacu logi”?
Sešdesmitajos un astoņdesmitajos gados pilotiem nebija GPS, moderno radaru vai elektronisko navigācijas sistēmu. Viņi lielā mērā paļāvās uz vizuāliem orientieriem.
“Uzacis” ļāva apkalpei labāk saskatīt pagriezienu, tuvošanās vai manevru laikā. Caur šiem logiem piloti varēja vērot citus lidaparātus un pat naktī orientēties pēc zvaigznēm.
“Tas bija vienkāršs, bet ģeniāls risinājums, lai uzlabotu redzamību, īpaši manevru laikā,” skaidro aviācijas aprindas.
Kāpēc no “uzacīm” atteicās?
Līdz ar tehnoloģiju attīstību – precīzo radaru, autopilotu un GPS parādīšanos – papildu logi ir zaudējuši savu nozīmi.
2005. gadā Boeing oficiāli atcēla “uzacu logus” no ražošanas līnijas, sākot ar 737 nākamās paaudzes modifikācijām.
Šim lēmumam bija arī praktiski iemesli:
- mazāks gaisa noplūdes risks,
- mazāka aerodinamiskā pretestība,
- gaisa kuģa svara samazināšana,
- mazāk atspīdumu uz instrumentiem.
Dažas apkalpes pat aplīmēja savas “uzacis” ar līmlenti vai lidojuma diagrammām, lai izvairītos no saules atspīduma.
Komentāri:
