Kāpēc nevajadzētu “pamest” automašīnu uz gadu desmitiem: kas ar to notiek, ja tā vienkārši stāv uz vietas?

Foto: no atvērtiem avotiem

Dažkārt mēs esam liecinieki tam, ka automašīnas nav brauktas mēnešiem un gadiem ilgi, bet kas ar tām notiek, kad tās ir dīkstāvē?

Ja jūs atstājat cilvēku uz dīvāna uz desmit gadiem, viņa muskuļi sāks atrofēties. Ar automašīnu, kas stāv tikpat ilgi, notiks gandrīz tas pats. Automašīnas ir mehānismi, kas paredzēti kustībai. Lai tie paliktu “veseli”, tiem ir nepieciešama berze, siltums un darbs.

Kas notiek ar automašīnām, ja tās gadiem ilgi nebrauc? Kad tas notiek – sāk darboties ķīmija, raksta SlashGear. Gumija sacietē, metāls sāk ciest no korozijas, akumulatori sabojājas un vissvarīgākie šķidrumi sabojājas. Piekare nosēžas, riepas sapūst un salona materiāli nolietojas. Ja glabāšanas vietā ir augsts gaisa mitrums vai krasas temperatūras svārstības, viss var ļoti ātri sabojāties.

Mitrums var iekļūt jebkurā spraugā automašīnas ārpusē un iekšpusē un sākt to bojāt no iekšpuses uz āru. Interjerā var parādīties pelējums – uz paklājiem, ventilācijas un apdares, sāk plaisāt plastmasa. Šādos apstākļos pat gadu vai divus stāvējuša automašīna var izskatīties, justies un – kas ir vissliktākais – smirdēt tā, it kā tā būtu stāvējušas gadu desmitiem. Šeit ir viss, kas jums jāzina par pareizu automobiļa glabāšanu.

Automašīnām jābūt darbināmām

Automašīnas nedrīkst dīkstāves režīmā atrasties ilgāk par divām vai trim nedēļām. Viss automašīnā ir paredzēts kustībai: aerodinamika, eļļošana, elektronika – viss ir paredzēts kustībai. Piemēram, bez kustības ģenerators nespēs pareizi uzlādēt akumulatoru. Eļļa nevarēs cirkulēt un aizsargāt metāla virsmas no oksidēšanās.

Atņemt automašīnai kustību nozīmē atņemt tai tās pastāvēšanas jēgu. Arī mūsdienu degviela nav paredzēta ilgstošai uzglabāšanai tvertnē. Jau pēc dažiem mēnešiem tā sāk sadalīties un sabiezēt, kas var aizsērēt sūkņus, inžektorus un degvielas padeves caurules. Arī dīzeļdegviela bojājas, un bieži vien pat sliktāk nekā benzīns. Ja motors ilgstoši darbojas tukšgaitā, motora iekšpusē veidojas kondensāts, un agregāts no iekšpuses sāk rūsēt. Ja motors nestrādā, šo kondensātu nekas “nesadedzina”.

Pārnesumkārba un pārējais spēka pārvads arī slikti panes ilgas dīkstāves. Transmisijas eļļa nogulsnējas un sabiezē, blīvējumi izžūst un sāk tecēt. Antifrīzs sadalās un kļūst skābs – galu galā tas korodē alumīniju un tēraudu. Turklāt ilgstoši novietotas automašīnas piesaista arī grauzējus un kaitēkļus, kas laika gaitā var pārgrauzt visu, sākot ar vadiem un beidzot ar polsterējumu.

Kā ilgstoši atstāt novietotu automašīnu?

Lai saglabātu maksimālu automobiļa vērtību, kolekcionāri bieži vien patur automašīnas ar minimālu nobraukumu gadu desmitiem. Kad to cena pieaug, tās nonāk izsolēs – tur var atrast 30 gadus vecas automašīnas ar vairākiem tūkstošiem kilometru nobraukumu. Lai gan tas nenāk par labu tehnikai, šādu automašīnu ir drošāk uzglabāt.

Vispirms virsbūve un apakšdaļa rūpīgi jānomazgā un jānoslauka ar vasku – jebkādi netīrumi var paātrināt materiālu sabrukšanu. Tvertne jāpiepilda ar degvielu ar stabilizatora piedevu bez etanola, lai ierobežotu gaisa piekļuvi un novērstu nosēdumu veidošanos. Jāizvēlas atbilstoša klimatiski kontrolēta un sausa telpa. Ir vērts ieguldīt līdzekļus trikle lādētājā, lai pasargātu akumulatoru no “miršanas”.

Riteņiem jābūt piepumpētiem, automašīnu labāk novietot uz balstiem un nosegt ar pārsegu. Stāvbremzi (rokas bremzi) nevajadzētu pievilkt. Eļļu – nomainiet iepriekš un neaizmirstiet par pamata apkopi, kamēr automašīna stāv novietota. Jebkurā glabāšanas plānā jāiekļauj izpratne par to, cik bieži automašīna ir jāsāk iedarbināt. Ja iespējams, reizi divās nedēļās iedarbiniet dzinēju un uz īsu brīdi izbrauciet – tas ļaus šķidrumiem cirkulēt.

Komentāri:

Share to friends
Rating
( No ratings yet )
Noderīgi padomi un lifehacks ikdienai